10 tips voor als je thuis moet blijven

(Foto + Onderschrift)
Voor sommigen biedt thuis blijven de kans om van de gedreven loopband van ons uitslovend bestaan af te springen en wat tijd in het ‘nest’ door te brengen. (Soloviova Liudmyla / Shutterstock)

De komst van het coronavirus en de stappen die we moeten nemen om het onder controle te krijgen, hebben ons teruggebracht naar de vitale maar vaak genegeerde kern van ons leven: ons thuis. “Blijf thuis”, “Werk vanuit huis”, “Isoleer je in huis”,  is het advies op elke website en dat op ieders lippen ligt.

Hoe dit advies wordt ontvangen, hangt sterk af van het ‘thuis’ in kwestie en onze gevoelens daarover. Voor sommigen van ons is dit een droom die uitkomt. Het biedt de kans om van de door acties-gedreven loopband van ons werkend leven af ​​te springen en enige tijd terug in het ‘nest’ door te brengen. Om eindelijk die ongelezen boeken van de plank te halen, in een favoriete fauteuil te kruipen en het meeste uit deze ongeplande vakantie te halen, weg van het ‘normale’. Of misschien is het een kans om de tuin in te gaan, of de zolder op te ruimen, die roman eens te schrijven of die oude vrienden te bellen waarvan we beloofden dat we dat zouden doen? Deze reactie komt van het thuisgevoel als een welkome toevluchtsoord, welke dagelijks is toegerust voor onze behoeften, en vooral in tijden als deze.

Voor sommigen van ons is de gedachte om wekenlang thuis door te brengen, een vrees. Of indien niet bevreesd, dan op zijn minst een soort claustrofobie of ‘cabinekoorts’. (Het is hier vermeldenswaardig dat niemand heeft gesuggereerd dat er daadwerkelijk huisarrest is, dus autorijden, wandelen in het park, zolang we ons goed voelen, blijft een verstandige afleiding.) Voor deze groep is het leven zeker ergens anders op gericht – op het werk bijvoorbeeld, of uitgaan met vrienden of collega’s. Thuis wordt dan minder een toevluchtsoord en meer een plaats die we maar al te graag elke dag willen ontvluchten.

Sommige verschillen in reactie zijn te wijten aan onze persoonlijkheden en onze persoonlijke omstandigheden. Voor iemand die alleen woont, kan zelfisolatie ervaren worden als eenzame opsluiting. Voor een ouder met levendige en drukke kinderen zal het vooruitzicht van sluiting van de scholen en verlenging van de ‘thuistijd’ in eerste instantie niet meteen zijn of haar hart vullen met vreugde.

Andere verschillen zijn economisch en geografisch van aard. Als ik in een groene buitenwijk, dicht bij winkels, en in een goed gestructureerde en decoratieve buurt woon, zal ik mijn thuis eerder zien als een toevluchtsoord dan wanneer ik huisvestingsuitdagingen tegenkom in een meer achtergesteld of afgelegen gebied.

Wat voor beide groepen doorslaggevend is, is de kwaliteit van onze relaties binnen en buiten huis. Iemand die alleen woont, maar kan vertrouwen op de telefoontjes en praktische ondersteuning van familie, vrienden en buren, kan erop vertrouwen dat hij niet zal worden vergeten. Een gezin dat gewend is aan hun eigen ruimte en activiteiten, merkt misschien dat semi-gedwongen tijd samen meer spanningen met zich meebrengt dan normaal. Om deze reden zijn onze basis-deugden van geduld, standvastigheid en naastenliefde thuis nu duidelijker nodig dan ooit.

De volgende 10 tips over hoe het thuisblijven te trotseren, zijn een nuttige correctie voor enkele van de iets meer sombere mogelijkheden die er zijn, welke kijk we ook mogen hebben op ‘thuisblijven’:

  1. Optimisme, gekenmerkt door een goed humeur en hoop.
  2. Routine. Het geven van een gewoon patroon aan deze buitengewone dagen is zowel rustgevend als productief.
  3. Verspil geen tijd. Gebruik het en vermijd de voor de hand liggende tijdverspillers die online te vinden zijn.
  4. Iets nieuws leren. Je hebt er misschien geen zin in, maar het kan een welkome afleiding zijn om een nieuwe vaardigheid te leren.
  5. Beoefen hobby’s. Dit is het moment om terug te gaan naar de dingen die je leuk vindt, maar waar je nooit de tijd voor lijkt te hebben.
  6. Neem de tijd voor rust. Schakel het nieuws en het lawaai uit en besteed wat tijd aan het je realiseren van wat goed is in je leven en waar je, ondanks alle angst, dankbaar voor bent vandaag.
  7. Goede gesprekken. Neem de tijd om een dieper gesprek te voeren met dierbaren. Misschien is er een echte inhaalslag nodig met degenen met wie we ons leven delen?
  8. Steun anderen. Het bieden van emotionele en praktische ondersteuning aan degenen die het moeilijk hebben, is niet alleen nuttig voor hen, maar geeft ons ook een duidelijker beeld waarop we ons kunnen concentreren.
  9. Blijf rustig. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar als u de punten 1-8 hierboven al oefent, zal het gemakkelijker zijn.
  10. Vergiffenis. Samenleven in deze nieuwe omstandigheden is gecompliceerd, wees bereid om je te verontschuldigen en excuses te accepteren als het in onze relaties niet goed gaat.

Zodra de dingen weer ‘normaal’ worden, kan het zijn dat we een beter begrip hebben ontwikkeld van wat we willen en wat ons thuis betekent. Laten we ondertussen het beste uit deze tijd halen en uit het thuis waar we het in doorbrengen.

Door Susan Peatfield 

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op de Home Renaissance Foundation-website.

 

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN