Chiazaadpudding met bosbessen en bijenpollen

Iedereen houdt van een goede snack, maar helaas, wanneer de “trek in een snack” komt, maken we meestal slechte keuzes en hebben we er later spijt van.

Gelukkig kun je met een beetje voorbereiding een gezond, lekker en vullend tussendoortje samenstellen dat je lichaam en hersenen minstens een paar uur scherp houdt.

Sommige voedzame ingrediënten zoals chia, hennep en bijenpollen kunnen je verlangen bevredigen en je energie en hersencapaciteit op peil houden. Dat betekent dat je ’s middags niet hoeft te vechten tegen slaperigheid op het werk. De onderstaande snack kan ook als lunch voor kinderen gebruikt worden. Zij vinden deze snack erg lekker en het zal hen meer concentratie geven tijdens de schooluren.

Vol met omega vetzuren, eiwitten, vezels, probiotica, magnesium, fosfor, calcium, ijzer, thiamine, mangaan en B-vitaminen, kan je niet echt de mist ingaan met deze voedzame snack. Het is gunstig voor een gezonde spijsvertering en het immuunsysteem en is zeer nuttig voor een regelmatige stoelgang.

Het doel van dit recept is je te helpen een gezond tussendoortje (of ontbijt) te creëren dat je smaakpapillen en je maag kan bevredigen. Het kan ook je lichaam en hersenen in balans en productief houden. Het werkt het beste met hoogwaardige ingrediënten.

Ingrediënten 

– 4 eetlepels chia zaden

– 500 ml amandel- of kokosmelk (of melk naar keuze)

– 65 gr. bosbessen (frambozen zijn ook goed)

– 1-2 eetlepels hennepharten

– 1 eetlepel bijenpollen

– Optioneel: enkele druppels stevia om te zoeten

– Optioneel: enkele druppels vanille-extract

– Optioneel: noten, zaden en fruit naar keuze.

 

Bereidingswijze

 – Doe de chiazaden in een ruime glazen pot (minimaal 500 ml)

– Vul de pot met de melk naar keuze.

– Doe het deksel op de pot en schud het mengsel om de chia volledig te hydrateren, en doe dit na ongeveer 5 minuten opnieuw om te voorkomen dat de chia klontert of aan de bodem of zijkanten van de pot blijft plakken.

– Zodra de chia een beetje gelachtig begint te worden, voeg dan de stevia en vanille-extract toe (als je één van beide gebruikt) en schud opnieuw.

– Laat het mengsel 10-15 minuten staan om een pudding te worden. Voeg indien nodig meer chia of melk toe om de gewenste consistentie te bereiken.

– Als je eenmaal de gewenste consistentie hebt, splits het dan desgewenst op in kleinere potjes (een kopje chiazaadpudding kan zeer vullend zijn). Voeg er bosbessen of frambozen aan toe. Als je geen verse bessen gebruikt, kun je bevroren bessen ook zachtjes opwarmen in een klein potje met wat kokosolie, om wat gezondere vetten aan het mengsel toe te voegen.

– Werk af met hennepharten en bijenpollen.

– Eet meteen, of bewaar in de koelkast gedurende 3-5 dagen voor latere consumptie.

 

Geniet ervan!

 

Derek Henry, WWW.HEALINGTHEBODY.CA

Derek Henry is een holistische gezondheidscoach voor Healing the Body, waar dit artikel oorspronkelijk werd gepubliceerd.

 

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN