COVID-19: ‘Social distancing’ kan een zeldzame kans zijn om eens te resetten

Naarmate we onszelf isoleren, kunnen we gewoontes veranderen om onze slaappatronen te verbinden met wat de natuur voorschrijft

De pandemie van COVID-19 verstoort de dagelijkse routine over de hele wereld. Overweldigde ziekenhuizen, verlaten scholen, spookachtige steden en zelfisolatie weerspiegelen een absurde horrorfilm, maar dan een al te echte.

Bedrijven ontslaan duizenden mensen, de dienstensector staat op instorten, en socialistische ideeën klinken plotseling niet zo slecht voor een burger die plotseling afhankelijk en geïsoleerd wordt achtergelaten. Volgens een recente enquête van de Universiteit van Zuid-Californië voelt ongeveer 40 procent van de mensen zich angstig over de pandemie en meer dan de helft mijdt sommige of alle andere mensen.

Als psycholoog die zich richt op het begrijpen van de rol van slaap in ons leven, focus ik me vooral op hoe de slaap-waak cyclus ons dagelijkse sociale leven beïnvloedt. Dit doet me denken aan één ding dat we kunnen doen, vooral voor degenen onder ons die thuis zijn. En dat is slapen.

Slaap tijdens de opkomst van COVID-19 

Deze omkeerbare staat van uittreding met de wereld is één van de belangrijkste, meest beschermende en herstellende facetten in het menselijk leven. Sluimeren is essentieel om helder te denken en altijd vrolijk te blijven. Bovendien is slaap onmisbaar om de immunologische functie te behouden, wat essentieel is voor het voorkomen en herstellen van infectieziekten zoals COVID-19. Slaapverlies maakt mensen vatbaarder voor virale infecties en ondermijnt het herstel van verkoudheid en ernstiger aandoeningen. Voor deze dodelijk onopvallende bug is het misschien nog belangrijker.

Helaas is het juist in tijden van sociale onzekerheid en angst, wanneer we de slaap het hardst nodig hebben, dat het het meest verstoord is. Angst voor de toekomst en angst voor de gezondheid van dierbaren ondermijnen rustige nachten en tasten de slaap aan door toenemende opwinding en gepieker – reacties waarvan bekend is dat ze slapeloosheid versterken. Afzondering van regelmatige sociale ritmes en natuurlijk licht zal onze lichaamsklok verder in de war brengen, wat ons in verwarring zal brengen over wanneer we ons moe moeten voelen en wanneer we zouden moeten opfleuren.

De meesten  gaan deze crisis niet goed uitgerust tegemoet. Onderzoek dat we de afgelopen jaren hebben uitgevoerd met behulp van CDC-gegevens van honderdduizenden Amerikanen, suggereert dat het tijdperk van smartphones heeft geleid tot een aanzienlijke verslechtering van zowel de duur als de kwaliteit van de slaap. Een voorbeeld: een recente analyse die mijn team heeft uitgevoerd, suggereert dat miljoenen Amerikanen de afgelopen vijf jaar slaapproblemen hebben gemeld.

En de psychologische prijs is niet meer ver weg, maar zal zich het krachtigst tonen nadat de infectiecijfers beginnen te dalen. Zodra de pandemie piekt en de fysieke schade aan de lichamen begint af te nemen, zullen pas de volledige gevolgen van deze pandemie voor ons welzijn duidelijk worden. Onvermijdelijke toename van psychische klachten, zelfmoord en misbruik van geneesmiddelen moeten nu worden geanticipeerd en verminderd. Bedenk dat er na de ‘Grote Recessie’ van 2008-2009 miljoenen meer mensen waren met gezondheidsproblemen en psychische problemen in zowel de Verenigde Staten als Europa.

Dus hoe kunnen we onze slaap waarborgen? Naast de dreigingen en uitdagingen, biedt deze tijd ons ook verborgen kansen. Wanneer was de laatste keer dat de meerderheid van de bevolking dagenlang thuis bleef, vaak zelfs zonder de noodzaak om wekkers te gebruiken?!

Naast een connectie te maken met degenen die het dichtst bij ons staan, kunnen velen van ons uitslapen en onze levens organiseren op manieren die passen bij onze biologische klok. Leeuweriken kunnen eerder naar bed gaan en uilen kunnen stilletjes dutten. Gezinnen kunnen hun maaltijd en speelroutines op nieuwe manieren synchroniseren, ten gunste van de tijd van hun interne klok (wat chrono-biologen de ‘circadiane ritme‘ noemen). Voor het grootste deel van onze geschiedenis sliepen we in een gedeeld patroon, wanneer ons lichaam het ons vertelde, en niet volgens ons individuele cyclus en alleen als ons werk het toestaat. Dit kan een ongekende kans zijn om een ​​fundamentele menselijke behoefte te omarmen om ons regelmatig uit te schakelen en ons lichaam te helpen de oorlogen te bestrijden, waarvan alleen het lichaam de kennis heeft.

Door Zlatan Krizan 

Zlatan Krizan is hoogleraar psychologie aan de Iowa State University. Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op The Conversation.

 

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN