De meest verwaarloosde en krachtige daad van zelfzorg

Velen van ons zijn (terecht) gespitst op het onderhouden van onze gezondheid, het eten van voedzaam voedsel, proberen actief te zijn, terwijl we mediteren, flossen en de tijd nemen om niet met apparaten verbonden te zijn.

Dit zijn prachtige daden van zelfzorg, en ze zijn noodzakelijk en belangrijk. Maar er is één daad van zelfzorg die vaak wordt verwaarloosd en die misschien nog wel belangrijker is dan alle andere: de praktijk van het liefhebben van jezelf.

In feite wordt dit zo vaak verwaarloosd, dat als ik het heb over “van jezelf houden”, veel mensen niet weten wat dat inhoudt. Velen van ons hebben het nooit bewust gedaan. Als we dat wel hebben gedaan, is het zo zeldzaam dat het een vergeten herinnering wordt. Maar het is mijn overtuiging dat we het de hele dag door moeten doen, zoals het proberen 8 glazen water per dag te drinken. We moeten onszelf elke dag minstens 8 porties “van jezelf houden” geven.

Wat is dit “van jezelf houden”? Stel je voor dat je de liefde in je hart laat stromen naar iemand waar je om geeft – hoe zou dat voelen? Probeer nu hetzelfde te doen voor jezelf. Dat is van je zelf houden en het is een volledig vreemd concept voor de overgrote meerderheid van de mensen.

Waarom het zo belangrijk is

Ik coach veel mensen, individueel en in kleine en grote groepen – en vrijwel iedereen die ik ontmoet is op de een of andere manier hard voor zichzelf. Ze veroorzaken stress en pijn voor zichzelf. Teleurgesteld in zichzelf, boos op zichzelf, ze voelen zich continu ontoereikend.

Ik denk dat de meesten van ons deze neigingen in zichzelf kunnen vinden. Dit is iets waar wij bijna allemaal dagelijks mee te maken hebben.

We raken gestrest over onzekerheid, want we denken dat we niet goed genoeg zijn om hiermee om te gaan. We vertrouwen er niet op dat we ons ergens aan houden, omdat we in de loop der jaren een heel slecht beeld van onszelf hebben gevormd. We worden boos op onszelf, omdat we te veel eten, te veel drinken, een puinhoop maken van een sociale situatie, ons laten afleiden en te veel video’s bekijken of te veel games spelen. Op heel veel manieren houden we er niet van hoe we er uitzien, wie we zijn, of hoe we handelen.

Dit heeft invloed op alles in ons leven. Het maakt ons meer gestrest, minder gelukkig, angstig, depressief en vastgeroest. Het leidt tot uitstelgedrag, ongelukkige relaties, een verlies van focus en een zoektocht naar troost op de verkeerde plaatsen, zoals troostvoedsel, winkelen en soms zelfs verslaving. We zoeken verlichting van de stress en de pijn van het zijn wie we zijn.

Maar onszelf liefde geven kan dit alles gaan genezen. Het creëert een verschuiving. Met meer eigenliefde kunnen we beter en met een veel veerkrachtigere manier omgaan met onzekerheid, chaos en moeilijkheden. Het geven van liefde aan onszelf is zo’n enorm belangrijke daad van zelfzorg, en toch wordt het zelden gedaan.

Hoe kun je jezelf vaak liefde geven

Plaats geheugensteuntjes voor jezelf, overal. Zet ze op je koelkast, op je computer, op je telefoon, op je badkamerspiegel, in je auto, aan je bureau, in de buurt van je TV. De geheugensteunen hoeven maar drie woorden te zijn: “Hou van jezelf.” Als je de woorden ziet, is de handeling heel eenvoudig (ook al voelt het nu voor de meeste mensen nog niet natuurlijk aan – geef het tijd):

  1. Pauzeer en voel alle stress, pijn, zelftwijfel, boosheid, frustratie of angst die er misschien is. Laat jezelf het daadwerkelijk voelen, fysiek in je lichaam, voor slechts een paar momenten. Het is oké om dit te voelen.
  2. Geef jezelf nu de balsem van de liefde. Hoe raar of dom het ook voelt, probeer het gewoon eens. Stel je eerst voor dat je iemand waar je heel veel van houdt, je kind, je ouder of je beste vriend, liefde stuurt. Stel je voor dat ze problemen hebben, en stuur hen liefde uit je hart, in de hoop dat het ze beter gaat. Ervaar hoe dat voelt in je hart. Probeer het nu eens voor jezelf, waarbij je hetzelfde gevoel in je hart opwekt, maar het nu naar jezelf stuurt.
  3. Voel de liefde als een helende balsem. Het maakt niet uit of je een kleine hoeveelheid kan genereren, voel het over je stress, pijn, woede en twijfel heen spoelen. Voel het als een dikke, stroperige vloeistof die de pijn verzacht. Laat jezelf deze liefde ontvangen als de liefde waar je naar verlangde.

 Zo eenvoudig is het. Het duurt maar een paar momenten – voel je stress en pijn, stuur jezelf liefde, laat jezelf de liefde voelen. Doe het acht keer per dag. Of twaalf keer als je kunt. Je hebt deze zorg nodig. Ontzeg het jezelf niet langer.

 Door Leo Babauta, www.zenhabits.net

Leo Babauta is de auteur van zes boeken, de schrijver van “Zen Habits”, een blog met meer dan 2 miljoen abonnees, en de maker van verschillende online programma’s om je te helpen je gewoontes onder de knie te krijgen. Bezoek ZenHabits.net

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN