Eenvoudige instructies om goede gewoontes te creëren voor een geweldig jaar

Met één gewoonte per keer, baan je je een weg naar een compleet nieuw leven

Het is een nieuw jaar en velen van ons willen positieve veranderingen in ons leven aanbrengen.

De beste manier om dat te doen is door gewoontes te creëren die op de lange termijn blijven, en niet alleen voornemens blijven. Als je een marathon wilt lopen, maak dan een gewoonte van hardlopen. Als je een roman wilt schrijven, maak dan een gewoonte van schrijven. Als je bewuster wilt zijn, maak dan een gewoonte van meditatie.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan – start gewoon nieuwe gewoontes, geen probleem. Was het maar zo gemakkelijk. Dus in deze instructie ga ik de belangrijkste stappen beschrijven om de gewoontes te vormen die je leven zullen veranderen.

Stappen voor het creëren van een gewoonte

  1. Kies een positieve gewoonte. Ik raad je aan nieuwe, positieve gewoontes te vinden om te gaan vormen, in plaats van het beëindigen van een slechte gewoonte. Als je wilt stoppen met het eten van junkfood … concentreer je dan op het creëren van de gewoonte meer groenten te eten. Goede positieve gewoontes om mee te beginnen kunnen zijn: meditatie, lezen, schrijven, sporten, groenten eten, een dagboek bijhouden en flossen.
  2. Eén gewoonte per keer . We hebben allemaal een lijst met een tiental gewoontes die we willen veranderen – nu meteen! Uit ervaring kan ik zeggen, hoe meer gewoontes je tegelijkertijd verandert, hoe lager de kans van slagen. Zelfs één gewoonte per keer vereist de nodige focus en energie! Geloof me: starten met één nieuwe gewoonte en dan één voor één is de beste strategie voor verreweg de meeste mensen, uitzonderingen daargelaten.
  3. Kleine stappen zijn succesvol. Mensen onderschatten het belang van kleine stapjes. Begin klein – heel klein. Mediteer gedurende de eerste week 2 minuten per dag (verhoog met 2-3 minuten per week alleen als je de week ervoor consistent bent geweest). Begin met 5-10 minuten per dag hardlopen, niet met 30 minuten. Eet een kleine portie groente voor een maaltijd, probeer niet om je hele dieet in één keer te veranderen. Begin zo klein als je kunt, en verhoog het alleen geleidelijk als het je lukt om consistent te blijven. Kleine stappen laten je geest geleidelijk aanpassen en dit is verreweg de beste methode.
  4. Stel herinneringen in. Aan het begin is de valkuil voor mensen, het vergeten van de nieuwe routine. Sta niet toe dat je het vergeet! Stel zichtbare reminders op rond plekken waar u het zich wilt herinneren. Plaats bijvoorbeeld reminders in de keuken om je te herinneren aan je nieuwe groenten gewoonte of een briefje op de badkamerspiegel voor het flossen. Digitale herinneringen op je telefoon en agenda zijn ook handig.
  5. Stel verantwoordelijkheid in. Hoe houd je jezelf aan deze veranderingen in je routine als je zin hebt om op te geven? Verantwoording afleggen. Word lid van een groep of een klein team om jezelf aan je afspraken te houden. Je kunt ook lid worden van mijn Sea Change-programma om deze verantwoordelijkheid te regelen.
  6. Haal voldoening uit je actie. Je zult een verandering niet lang blijven vasthouden als je er echt een hekel aan hebt. Zoek in plaats daarvan naar de voldoening en het plezier wat je eruit kunt halen. Als je bijvoorbeeld gaat hardlopen, beschouw het dan niet als een marteling, maar als een manier om van het buitenleven te genieten, en je lichaam in beweging te houden, of om je levend te voelen. Zorg dat je ieder moment in je nieuwe gewoonte aandachtig doormaakt, en ga op zoek naar gevoelens van dankbaarheid en vreugde als je ermee bezig bent. De nieuwe gewoonte zal een beloning worden en je zult ernaar uitkijken, naar deze heerlijke oase van mindfulness.
  7. Probeer zo consistent mogelijk te zijn. Hoe consistenter je bent, hoe beter. Weersta het stoppen van de nieuwe gewoonte, en maak er een regel van dat je meteen begint als je het hebt gezegd, in plaats van je over te geven aan het oude patroon van: “Ik doe het later wel.” Dat is een oude gewoonte die je wilt herprogrammeren door het nu meteen te doen.
  8. Controleer en pas regelmatig aan. Ik vind het fijn om aan het einde van elke dag, voordat ik ga slapen, mijn voortgang te evalueren. Het helpt me om steeds beter te worden in het aanleren van nieuwe gewoontes. Maar doe het minstens één keer per week en meld je even bij je medestanders of gemeenschap als je die hebt. Stel bij waar nodig. Als u bijvoorbeeld de nieuwe gewoonte bent vergeten, past u deze aan door nieuwe herinneringen in te stellen. Als je niet consequent bent, stel dan misschien een weddenschap in met je team, zodat je ze € 10 betaalt voor elke dag die je overslaat, bijvoorbeeld. Elke week bijstellen betekent dat je beter en beter wordt in het doen van deze gewoonte. Blijf terugkomen als je een tijdelijke terugval ervaart.

Als je wat ondersteuning wilt bij het vormen van deze gewoontes, nodig ik je uit om met mij mee te doen en meer dan duizend anderen die gewoontes één voor één veranderen in Sea Change Program online.

Door Leo Babauta

Leo Babauta is de auteur van zes boeken, de schrijver van ‘Zen Habits’, een blog met meer dan 2 miljoen abonnees en de maker van verschillende online programma’s om je te helpen je gewoontes te beheersen. Ga naar ZenHabits.net

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN