Filmrecensie: ‘Reunion,’ het verhaal van een harmonieuze liefde die verscheurd wordt

De gehele film is in een sfeer van geheimzinnigheid gehuld. Wanneer politiedetective Chen eindelijk herenigd wordt met zijn jeugdliefde, is er direct een onderstroom van heimelijkheid voelbaar en al snel blijkt, dat dit komt, omdat zij op het punt staat een staatsgeheim te onthullen, wat hij als taak heeft juist verborgen te houden.

De korte film “Reunion” van Peabody Award-winnende regisseur Leon Lee is een verstild liefdesverhaal met een duister geheim.

“Reunion” van regisseur Leon Lee, winnaar van de Peabody Award, is een kortfilm gebaseerd op ware gebeurtenissen die betrekking hebben op een enorm schandaal dat de Chinese Communistische Partij probeert te verhullen (Flying Cloud Productions). In de hoofdrol zien we Anastasia Lin, de Canadese afgevaardigde voor de Miss World verkiezing in China vier jaar geleden, die daarbij de toegang werd geweigerd, omdat ze zich uitgesproken had tegen mensenrechtenschendingen in China.

“Reunion” behandelt een soortgelijk probleem. Chen (Jay Zhang) en zijn vriendin Yun spreken met gedempte stem in lege en schaars verlichte ruimtes. Het is duidelijk dat ze in de gaten worden gehouden door het Chinese communistische regime.

Chen werkt voor de politie en dus voor de staat. Zijn vriendin echter, is een arts die op bewijsmateriaal stuit, waarmee de Communistische Partij aan een gruwelijke misdaad wordt gelinkt. We krijgen wat impressies te zien in het begin, maar pas aan het einde van de film wordt duidelijk wat de omvang van de gevolgen van de acties van de Communistische Partij is.

Deze Flying Cloud productie is weliswaar kort, maar is gebaseerd op ware gebeurtenissen en terwijl het verhaal zich ontvouwt, brengt het een maar al te reële misdaad aan het licht. Dat alleen al maakt het de moeite van het kijken waard. Het verhaal dat de filmmakers echter hebben gekozen om dit enorme schandaal te onthullen, is intiem en menselijk en het herinnert ons eraan dat dit echt gaande is en dat het onze volle aandacht nodig heeft.

Focus op mensenrechten

Populaire en controversiële tentoonstellingen, zoals Body Worlds, worden al meer dan tien jaar over de hele wereld gehouden. Door middel van plastinatie worden echte menselijke lichamen ontleed, geconserveerd en tentoongesteld. Er is onenigheid over de vraag of het wel ethisch verantwoord is om menselijke lichamen op deze manier te tonen en er bestaat controverse over waar deze lichamen überhaupt vandaan komen.

De lichamen in deze shows zijn door het Chinese regime gedoneerd, met de bewering dat er na het overlijden niemand was om de lichamen op te eisen. De lichamen zouden eerst aan Chinese universiteiten zijn ontleed, voordat ze aan de tentoonstellingen werden geschonken.

Maar er zijn goede redenen om aan te nemen, dat het hier gaat om gewetensgevangenen, die door het Chinese regime zijn gedood.

“Reunion” is online uitgebracht, op YouTube, op 6 maart. (Flying Cloud Productions)

China is het onderwerp geweest van meerdere onderzoeken en is door internationale regeringen veroordeeld wegens schendingen van de mensenrechten, waarbij onder andere de massale illegale orgaanhandel aan het licht is gekomen. Mensen die door de Chinese Communistische Partij worden vervolgd, met name beoefenaars van de spirituele meditatiegroep Falun Gong, worden medisch getest en gekoppeld en dan vastgehouden alvorens te worden gedood zodra er een bereidwillige koper wordt gevonden die betaalt voor een orgaantransplantatie.

De Chinese autoriteiten hebben geweigerd uit te leggen of de geplastificeerde lichamen van dezelfde bron afkomstig zijn, of bewijzen te leveren dat deze lichamen vrijwillig zijn gedoneerd.

Een keuze

Als Lins personage ‘Yun’ ontdekt wat er op de operatietafels gebeurt, is ze vastbesloten deze informatie China uit te krijgen en de waarheid aan het licht te brengen. Niets blijft echter onopgemerkt in deze politiestaat en Chens meerderen zetten hem onder druk om Yun het zwijgen op te leggen, met haar leven als inzet.

Uiteindelijk moet Chen een keuze maken en wij als kijkers hopen natuurlijk dat hij nog genoeg tijd heeft om de juiste keuze te maken…

‘Reunion’
Regisseur: Leon Lee