Gezond leven: 8 redenen om dagelijks 8 glazen water te drinken

Zestig percent van een volwassen menselijk lichaam bestaat uit water. Onze lichaamsvloeistoffen: bloed, lymfenvocht, maagsappen, urine, tranen en zweet bestaan voornamelijk uit water. Om gezond te leven moet men bewust voldoende water innemen.

Water is cruciaal voor nagenoeg elke lichaamsfunctie, van circulatie, vertering, absorptie en verwijderen van afvalstoffen zijn er maar een paar. Wanneer gifstoffen uit omgeving en voedsel in ons lichaam terecht komen, worden ze afgevoerd middels urine (95% water) en zweet (99% water).

De vereiste hoeveelheid water varieert van persoon tot persoon. Waar we wonen, ons activiteitsniveau en ons dieet beïnvloeden allemaal hoeveel water ons lichaam nodig heeft. Wanneer we energie verbruiken, verliezen we water, het is dus belangrijk ons waterniveau op peil te houden. Het blijkt dat om zelfs matige uitdroging te voorkomen, acht glazen water per dag een goed uitgangspunt is om gezond te leven en gehydrateerd te blijven.

Sommigen adviseren 8 glazen  per dag, terwijl anderen voorstellen om het lichaamsgewicht te delen door 30 en zoveel liter water te drinken. Afhankelijk van je eetpatroon, kan dit je iets meer water geven dan je nodig hebt. De meeste mensen krijgen namelijk zo’n 20% van hun waterinname via het voedsel, aldus gegevens van de Mayo kliniek. Maar een beetje extra water kan geen kwaad.

Indien je sport, zal je het waterverlies door transpiratie moeten compenseren. Standaard verliest men bij een workout van 30 minuten ongeveer twee glazen water.

Hier zijn acht redenen om genoeg water te drinken;

  1. Het houdt je bij de pinken: onze hersenen zijn grotendeels water. Drinken houdt je brein gehydrateerd en helpt bij het nadenken, concentreren en houdt je alert.
  2. Hydrateert de huid: vergeet al die dure huid hydrateringsmiddelen vol chemicaliën. Laat de natuur haar werk doen. Water houdt de huid soepel en vermindert rimpels. Wat heb je nog meer nodig?
  3. Voorkomt hoofdpijn: wist je dat de meeste hoofdpijn veroorzaakt wordt door milde dehydratatie? Als je vaak hoofdpijn hebt, probeer dan meer water te drinken. Gehydrateerd blijven kan zelfs helpen bij migraine.
  4. Vermindert spierkrampen: Water is het natuurlijke smeermiddel van het lichaam. Een goede hydratatie houdt de gewrichten gesmeerd en de spieren soepel en elastisch, wat pijn verminderd.
  5. Verwijdert gifstoffen: Onze lichamen gebruiken water om afvalstoffen af te voeren via zweet en urine. Als je last hebt van nierstenen of chronische infectie van de urinewegen, is water beslist een aanrader.
  6. Versterkt het immuunsysteem: Als we bedenken in hoeveel lichaamsprocessen water een belangrijke rol speelt, is het niet verbazingwekkend dat wie regelmatig water drinkt, minder snel ziek wordt. Gehydrateerd blijven kan helpen bescherming te bieden tegen ver-koudheden, griep en ernstiger aandoeningen zoals kanker en hartaanvallen.
  7. Blijf op gewicht: Een glas water kan ons een vol gevoel geven en hongergevoel onderdrukken.Tijdens het diëten, zal het lichaam meer stoffen afbreken die afgevoerd moeten worden. Gifstoffen die in lichaamsvet opgeslagen worden, komen in grote mate vrij en water drinken helpt bij het afvoeren ervan uit ons lichaam.Water is vooral van belang voor mensen die een dieet volgen met weinig koolhydraten en veel proteïnes, wat de nieren extra belast door de opbouw van stikstoffen. Meer water is vereist om deze stoffen te evacueren.
  8. Betere vertering: Water speelt een uiterst belangrijke rol in de spijsvertering. Een goede gezondheid is afhankelijk van een goede vertering. Water is van cruciaal belang voor opname en absorbtie van voedsel.

Denk er dus aan, de volgende keer dat je je dorst wil lessen, om voor water te kiezen. Je lichaam zal je bedanken met een goede gezondheid.

Door NaturallySavvy.com

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op NaturallySavvy.com

 

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN