Handboek voor veerkrachtige gewoontes

Een nieuwe gewoonte beginnen is moeilijk, omgaan met falen is essentieel.

Ik heb duizenden mensen gecoacht die hun gewoontes wilden veranderen en ik heb gemerkt dat er een belangrijk verschil is tussen degenen die daadwerkelijk veranderingen realiseren en degenen die dat niet doen.

Dat belangrijke verschil is wat ik de “veerkracht van de gewoonte” noem.

De veerkracht van de gewoonte is het vermogen om veerkrachtig te zijn als de dingen niet gaan zoals je had gepland, om positief te blijven, jezelf aan te moedigen en te vergeven, en het van je af te schudden om zo opnieuw te beginnen.

Het is het vermogen om te leren en te groeien door de worstelingen bij het ontwikkele van nieuwe gewoontes.

Het tegenovergestelde van de ‘veerkracht van de gewoonte’ is ontmoedigd worden als dingen niet gaan zoals gepland, jezelf uitschelden, of proberen er niet aan te denken wanneer je er een puinhoop van maakt. Dat betekent het negeren van problemen, klagen, anderen de schuld geven, beslissen dat je niet kunt veranderen en je strenge mening over jezelf versterken.

Laten we eens naar een voorbeeld kijken:

Ik wil mijn eetgewoonten veranderen, wat vrij moeilijk is om te doen, dus heb ik een plan gemaakt en mezelf opgelegd om havermout te eten als ontbijt, een salade als lunch, en een stoofschotel van groenten met tofu als diner. Geweldig! Maar wanneer de week vordert, heb ik een vergadering,  een familiefeestje, een 3-daagse reis naar New York, en dan nog het verjaardagsfeestje van mijn dochter. Alle goede voornemens vervlogen op die dagen.

Op dat moment kan ik het dus opgeven, mezelf uitschelden en het probleem negeren of, als ik ‘veerkracht van de gewoonte’ heb ontwikkeld, kan ik het loslaten en het plan aanpassen. Ik kan mezelf aanmoedigen en opnieuw beginnen, waarbij ik de hele tijd een positieve houding aanhoud.

Deze tweede benadering zal resulteren in verandering op de lange termijn – als je je daaraan kunt houden, is er geen verandering die je niet kunt bewerkstelligen.

Dit is slechts één illustratie van de veerkracht van de gewoonte, maar je ziet het verschil tussen de eerste optie en de tweede.

Hoe ontwikkelen we dan veerkracht van een gewoonte? Laten we eens kijken.

Veerkracht van een gewoonte ontwikkelen

Het goede nieuws is dat je veerkracht van een gewoonte kunt ontwikkelen. Het is een set van vaardigheden die met enige oefening kunnen worden ontwikkeld. Hieronder lees je hoe.

Stel je verwachtingen wat lager 

Als we veranderingen in ons leven beginnen aan te brengen, hebben we vaak onrealistische verwachtingen. Bijv. een six-pack in vier weken!

Maar als we die verwachtingen daadwerkelijk proberen te realiseren, schieten we meestal tekort. Tenminste in het begin. Op de lange termijn kunnen we vaak grotere veranderingen doorvoeren dan we denken. Maar op korte termijn zijn de veranderingen klein en niet erg geordend. Verandering is rommelig.

Dus verwacht gewoon dat het minder goed gaat dan ideaal. Wees niet al te gehecht aan hoe je verwacht dat het zal gaan. Wanneer je verwachtingen dan niet worden gehaald, kun je er makkelijk over heen stappen.

Leer de vaardigheid om je aan te passen.

 Als je dieetplan niet verloopt zoals gepland, is het niet noodzakelijk een fout van jou – het kan een fout van de methode of het plan zijn. Hoe kun je het makkelijker maken om je leven aan te passen? Misschien kun je wat meer verantwoordelijkheid nemen, wat aandachtspunten formuleren, junkfood uit je huis verwijderen, enz.

Er zijn duizenden manieren om een plan of methode aan te passen. Als er iets misgaat, zoek dan naar een manier om het aan te passen. Geef niet zomaar op.

Ontwikkel zelfcompassie en vergeving.

 Dit is zo belangrijk, maar de meeste mensen hebben de tegenovergestelde gewoonte. Als het misgaat, schelden we onszelf vaak uit. Die reactie is nutteloos en kan ons jarenlang in oude gewoontes vasthouden.

In plaats daarvan moeten we leren vriendelijker voor onszelf te zijn. Als we niet voldoen aan wat we hopen te zullen zijn. Als we onszelf in de steek laten, is het belangrijk om onszelf te vergeven. Wees medelevend, zie je eigen lijden en eigen wens dat lijden te verlichten. Wees liefdevol voor jezelf, wat je ook doet.

 Negeer problemen niet, maar ga er vriendelijk mee om.

 Onszelf niet vergeven is één probleem, doen alsof onze misstap niet gebeurd is, is een ander probleem.

Als we van ons trainingsplan af zijn gegaan of zijn gestopt met mediteren, negeer dan niet zomaar het probleem omdat je het niet onder ogen wilt zien. Ga in plaats daarvan naar het probleem toe en kijk er vriendelijk naar.

Het is als een huilend kind – is het beter om het kind te negeren en gewoon te hopen dat het stil zal zijn? Dat zal alleen maar leiden tot meer pijn voor jullie beiden. Geef het in plaats daarvan een knuffel. Erken hun pijn. Geef ze liefde. Wees er voor hen. En doe hetzelfde voor jezelf als je problemen hebt.

Leer jezelf aan te moedigen.

 Ik schreef onlangs over het belang van aanmoediging versus ontmoediging. We moeten dit regelmatig in de praktijk brengen. Als je wankelt, kun je jezelf dan aanmoedigen? Kun je positief blijven bij een mislukking? Kun je het zien als een nieuwe stap in je groei, in plaats van als een mislukking?

Ontvang aanmoediging van anderen.

 Op dezelfde manier kunnen we ook door andere mensen worden aangemoedigd. Mijn Sea Change programma,  waarbij er andere mensen zijn om je aan te moedigen, is een goede manier om die steun te vinden. Je kunt ook hulp vragen aan vrienden en familie. Zoek een goede vriend die je met liefde weer op weg helpt.

We zijn niet alleen – veel anderen weten hoe het is om te worstelen, en zijn bereid ons te steunen als we het moeilijk hebben.

Leer doorzettingsvermogen – blijf terugkomen.

 Blijf positief als de dingen op een dwaalspoor raken, en blijf gewoon terugkomen bij de gewoonte die je wilt creëren. Wil je stoppen met roken, maar ben je weer begonnen toen je vader stierf? Begin opnieuw zodra je kunt. Kom terug met nog meer vastberadenheid. Geef nog meer commitment.

Als je deze vaardigheden oefent, zul je in staat zijn om problemen die op je pad komen aan te pakken. Je pad naar verandering kan gevuld zijn met obstakels, maar niets zal je tegenhouden als je een positieve houding aanneemt, terug blijft komen en compassie met jezelf blijft houden.

Dit is veerkracht van de gewoonte. Het zal je hele leven veranderen als je oefent.

 door LEO BABAUTA, WWW.ZENHABITS.NET

Leo Babauta is de auteur van zes boeken, de schrijver van “Zen Habits”, een blog met meer dan 2 miljoen abonnees, en de maker van verschillende online methodes die je helpen je gewoontes onder de knie te krijgen. Kijk op ZenHabits.net

 

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN