Hoe je zoveel mogelijk antioxidanten in je voeding krijgt

Eten met een oog voor kleur, is beter dan supplementen nemen wat betreft deze vechters tegen vrije radicalen

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord dat antioxidanten goed zijn voor je gezondheid en dat ze bij kunnen dragen aan een langere levensduur door schade van vrije radicalen en oxidatie tegen te gaan. Dit soort schade versnelt de veroudering en verzwakt lichaamsfuncties. Het is dus een goed idee veel antioxidanten binnen te krijgen om dit proces te vertragen.

Als we ouder worden, worden de beschikbare antioxidanten in ons lichaam minder, en daarom hebben we voedsel nodig dat de voorraad aanvult om schade van vrije radicalen te weren.

We worden voortdurend blootgesteld aan stressfactoren die oxidatie en schade door vrije radicalen initiëren; zoals roken, spanning, vervuiling, zon, en toxines van producten die we gebruiken of zelfs van de kleding die we dragen. Met al die bedreigingen, is het belangrijk je antioxidanten flink aan te vullen.

De beste bronnen van antioxidanten vindt je simpelweg in je voeding, vooral als je veel verschillende fruit en groenten eet. Het klopt dat elk soort fruit en groente zijn eigen antioxidanten bevat. Maar als je een combinatie van deze tot je neemt, kan de kwaliteit van die antioxidanten verbeteren en ze nuttiger maken voor het lichaam.

Vitamine C werkt bijvoorbeeld beter in combinatie met vitamine E. Wanneer je voedsel eet waar ze allebei in voorkomen, kunnen ze na vertering beter samenwerken voor een optimaal resultaat.

Bosbessen, matcha thee en donkere chocolade zijn bijvoorbeeld rijk aan antioxidanten. De groente met het hoogste aantal antioxidanten is verbazingwekkend genoeg, de artisjok.

Ook al is er veel voeding met antioxidanten, het blijft voor velen van ons lastig om genoeg antioxidanten binnen te krijgen. Misschien ben je geneigd om voedingssupplementen te nemen, maar studies over het nut van supplementen geven tegenstrijdige resultaten. De beste manier om je dosis antioxidanten binnen te krijgen is door antioxidanten-rijk voedsel te eten. Dit kan makkelijk door het eten van een variatie aan fruit en groenten. En hoe feller de kleuren, hoe beter ze voor je zijn.

Je kunt bijvoorbeeld ’s ochtends bessen over je muesli strooien of de dag met een smoothie beginnen. Je kunt een spinazie lunch nemen vol donkergroene bladgroenten, paprika’s en andere heerlijke groenten. En het avondeten is natuurlijk niet compleet zonder een bijgerecht van groenten, hoe meer, hoe beter.

Er zijn zoveel manieren om antioxidanten via je voeding binnen te krijgen, dat je niet echt afhankelijk hoeft te zijn van supplementen om je fitter te maken. Zorg gewoon dat je voedsel eet in alle kleuren van de regenboog.

Door Emily Lunardo, www.belmarrahealth.com

Emily Lunardo is een verslaggever van de Bel Marra Health, waar dit artikel oorspronkelijk gepubliceerd is.

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN