Natuurlijke manieren om je voor te bereiden op het coronavirus COVID-19

Hoewel we blootstelling misschien niet kunnen vermijden, kunnen we veel doen om ons lichaam klaar te maken voor virusbestrijding

Wat kun je doen tegen een virus waar nog geen bekende behandeling voor is? Hoewel er geen directe behandeling bekend is, kun je op veel manieren bijdragen aan de optimalisatie van je algemene gezondheid en immuniteit. Dit zou het verloop van de ziekte kunnen vergemakkelijken of zelfs kunnen voorkomen dat je in de eerste plaats besmet raakt met COVID-19.

De meest recente bedreiging voor de wereldwijde gezondheid is de huidige verspreiding van de luchtwegaandoening die bekend staat als ‘Coronavirus Disease 2019’ (COVID-19). Het werd voor het eerst opgemerkt in december 2019 in Wuhan, China. Dit was een nieuw coronavirus qua structuur verwant aan één van de primaire virussen die verkoudheid veroorzaken. Een nieuw coronavirus is een nieuwe stam die niet eerder bij mensen is geïdentificeerd, zoals COVID-19. In de meer ziekmakende richting, heeft het ook een relatie met de virussen die de eerdere uitbraken veroorzaakten van het ernstige acute respiratoire syndroom (SARS 2002 en 2003) en het ademhalingssyndroom in het Midden-Oosten (MERS 2012 tot heden).

Aangezien bij de eerste rapporten het sterftecijfer tussen 1 en 3 procent lijkt te zweven, lijken de algehele klinische gevolgen van deze overdraagbare ziekte meer op die van een ernstige seizoensgriep (sterftecijfer van ongeveer 0,1 procent) dan die van een SARS of MERS (mortaliteit percentages van respectievelijk 10 procent en 36 procent).

Coronavirussen zijn een grote familie van virussen die een breed scala aan ziekten veroorzaken, variërend van de alomtegenwoordige verkoudheid tot de ernstigere en dodelijkere SARS en MERS. Veel voorkomende tekenen van infectie zijn onder meer koorts en ademhalingssymptomen zoals hoesten, kortademigheid en ademhalingsmoeilijkheden. Ernstigere gevallen kunnen longontsteking, ademhalingsfalen en zelfs de dood veroorzaken.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) doet de volgende aanbevelingen om de verspreiding van infecties te voorkomen: regelmatig handen wassen, mond en neus bedekken bij hoesten en niezen, grondig koken van vlees en eieren, nauw contact vermijden met iedereen die symptomen van luchtwegaandoeningen vertoont, zoals hoesten en niezen.

Vermijden is aanvankelijk de beste manier van handelen, maar in de nabije toekomst is dat voor velen van ons misschien geen realistische optie. Wat kun je nog meer doen om deze mogelijk dodelijke infectie in te perken of te voorkomen?

De volgende lijst met acties wordt al generaties lang gebruikt om te voorkomen dat de virussen verkoudheid en griep veroorzaken. Deze acties zouden net zo effectief moeten zijn tegen een nieuw coronavirus als tegen de typische coronavirusstammen die we allemaal jaarlijks bestrijden. Raadpleeg onmiddellijk een arts als je een chronische medische aandoening hebt of denkt dat je mogelijk al besmet bent met COVID-19. Vertrouw niet op een krant voor medisch advies.

Hydratatie: Een gemiddelde volwassene moet dagelijks tussen de 1 en 2 liter water drinken, afhankelijk van het klimaat waarin ze leven en de mate van hun activiteiten.

Slaap: De meeste volwassenen hebben dagelijks 7-9 uur nodig. Als je ’s ochtends zonder wekker wakker wordt en je jezelf verfrist voelt, krijg je waarschijnlijk voldoende slaap. Het immuunsysteem kan niet optimaal functioneren zonder een goede nachtrust van goede kwaliteit. Je kunt ook een extra kussen gebruiken dat je hoofd hoger houdt tijdens de slaap om zo de sinusdrainage te verbeteren.

Nasale irrigatie: Hoewel dit enorm nuttig kan zijn om de sinussen schoon te houden voordat je een ziekte oploopt, moet je voorzichtig zijn met deze interventie als je eenmaal ziek bent. Gebruik nooit kraanwater voor neusirrigatie.

Vitamine D: Een gezond, immuunversterkend bloedniveau tussen 60 en 100 ng/ml handhaven is essentieel om infecties tegen te gaan. Er is enig bewijs voor het voordeel van een kortstondige mega-dosering, maar dit moet worden gedaan onder toezicht van een arts.

Vitamine C: Hoewel nooit is bewezen dat het verkoudheidssymptomen voorkomt, is bewezen dat het de duur van de ziekte verkort door de immuniteit te versterken. De doses variëren, maar vanaf drie tot vier keer per dag 500 mg kan voor de meesten nuttig zijn.

Zink: Er is antivirale activiteit en vermindering van de duur van verkoudheid en griep aangetoond. De antivirale activiteit lijkt vooral plaatselijk in de mond en keel plaats te vinden. Zuigtabletten met zinkgluconaat lijken de beste keuze.

Echinacea-thee met Manuka-honing: Echinacea is een krachtig kruid voor de regulering van het immuunsysteem dat slechts een beperkte tijd kan worden gebruikt als een soort immuunversterker. Door dit te combineren met de antivirale en antimicrobiële eigenschappen van Manuka-honing, wordt deze drank een krachtige natuurlijke “Corona-Buster”.

Vlierbes: Dit kruid heeft antivirale eigenschappen en kan ook de slijmproductie verminderen.

Kippensoep: Je oma had gelijk, het helpt echt. Hete vloeistoffen helpen de ophoping van slijm te verminderen terwijl het ook de hydratatie helpt. De ontstekingsremmende eigenschappen zijn zelfs vastgesteld in de medische literatuur.

Knoflook: Geplette teentjes knoflook zullen een verbinding genereren die bekend staat als allicine, die krachtige antivirale, antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen heeft

Astragalus: Dit Chinese medicinale kruid wordt al millennia lang gebruikt vanwege zijn antivirale en immuunsysteemversterkende effecten. Je kunt astragalus samen met knoflook gebruiken als onderdeel van een immuunsysteemversterkende kippensoepbouillon.

Essentiële oliën: Je kunt kamfer en menthol gebruiken om de ophoping van slijm te verminderen, pepermunt en eucalyptus om verstopping tegen te gaan, evenals oregano vanwege de krachtige antivirale en antimicrobiële effecten.

Probiotica: Ze kunnen worden ingenomen in de vorm van supplementen of gefermenteerde voedingsmiddelen als zuurkool. Deze gezonde darmbacteriën verhogen de immuniteit en kunnen de ernst en duur van virale infecties helpen verminderen. Hogere aantallen kolonies zijn doorgaans effectiever in het verhogen van de immuniteit.

Met behulp van deze interventies in combinatie met goede infectiebeheersingspraktijken, zoals het goed wassen van de handen en het mijden van geïnfecteerde mensen, kun je de kans op ernstig ziek worden door COVID-19 minimaliseren.

DOOR ARMEN NIKOGOSIAN

Armen Nikogosian, M.D., beoefent functionele en integratieve geneeskunde aan de Southwest Functional Medicine in Henderson, Nev. Hij is board-gecertificeerd in interne geneeskunde en lid van het Institute for Functional Medicine en de Medical Academy of Pediatric Special Needs. Zijn praktijk richt zich op de behandeling van complexe medische aandoeningen met een speciale nadruk op autismespectrumstoornis bij kinderen, evenals chronische darmproblemen en auto-immuunziekten bij volwassenen.

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN