Vijf voorbeelden waarom wandelen goed voor je is

Wandelen in de natuur is niet alleen goed voor ons lichaam, maar ook voor onze gemoedstoestand, onze geest en onze relaties

Ik ben een wandelaar – ‘geboren om te wandelen’, zoals mijn man graag grapt. Het doet mijn hart en ziel goed om mijn rugzak in te pakken en op pad te gaan, vooral als ik alleen ben en mijn gedachten de vrije loop kan laten.

Onderzoek suggereert dat de ervaring van wandelen uniek is. Het brengt voordelen met zich mee die verder gaan dan die u verkrijgt bij andere fysieke oefeningen. Niet alleen levert het zuurstof aan je hart, maar het helpt ook je geest scherp te houden, je lichaam te kalmeren, je creativiteit levendig te maken en je relaties gelukkiger te maken. En als je bent zoals ik en toevallig op een plek woont waar nabijgelegen bossen het je mogelijk maken om tussen de bomen te wandelen, des te beter: bewijs suggereert dat de aanwezigheid van bomen extra voordelen biedt, misschien omdat bepaalde organische stoffen die bomen uitstralen stimulerend zijn voor ons humeur en ons algemeen psychologisch welzijn.

Wandelen in de natuur is zo versterkend voor onze gezondheid en welzijn dat sommige artsen het begonnen voor te schrijven als een aanvulling op andere behandelingen voor ziekte. Zoals een groep onderzoekers het in het ‘American Journal of Lifestyle Medicine’ verwoordde: “Het synergetische effect van fysieke activiteit en doorgebrachte tijd in de natuur maakt wandelen een ideale activiteit om de algehele gezondheid en welzijn te verbeteren.”

Dit is wat de wetenschap zegt over de voordelen van wandelen:

Wandelen houdt je geest scherp

Als professioneel schrijver vind ik het soms moeilijk om midden op mijn werkdag de tijd te nemen om te wandelen. Maar onderzoek suggereert dat wandelen niet alleen goed voelt, het kan ook mijn hersenen in topconditie houden.

Alle bewegingen zijn goed voor ons. Of u nu een crosstrainer gebruikt, op een hometrainer fietst of op een loopband loopt, uw hartslag verhogen en uw longen laten werken, kan ervoor zorgen dat u zich jonger en sterker voelt. Oefeningen helpen ook je hersenen dankzij de extra zuurstof die het doen van oefeningen oplevert.

Maar wandelen heeft iets dat vele andere vormen van beweging niet hebben: het volgt paden. Dat betekent dat je moet navigeren in een wereld die niet helemaal voorspelbaar is. Gladde ondergrond, vuil, oneffen terrein, overhangende takken, padmarkeringen en wilde dieren die je pad kruisen – alle dingen die je op een pad kunt tegenkomen, vereisen kleine of grote aanpassingen aan je route, wat goed is voor je hersenen.

Zoals Daniel Levitin uitlegt in zijn boek “Succesvol ouder worden” traint het wandelen delen van je hersenen die je helpen door het leven te navigeren, zoals de retrospleniale cortex en de hippocampus, die helpen bij het geheugen.

Wandelen kan je kalm en gelukkig houden

Oefening kan in het algemeen een grote stressbreker zijn. Maar wat wandelen onderscheidt van andere vormen van beweging, is dat het buiten in een natuurlijke omgeving wordt gedaan. Andere fysieke activiteiten die ook afhankelijk zijn van de natuur – bijvoorbeeld raften op de rivier of backpacken – vereisen die vaak meer tijd en inzet dan een eenvoudige wandeling en zijn ze daarom voor veel mensen minder toegankelijk. Wandelen kan bijna overal gebeuren – van een stadspark of openbare tuin tot een bergpad – en je de dosis natuur geven die je nodig hebt om gelukkig te blijven.

Onderzoek is vrij duidelijk over de voordelen van in de natuur zijn tijdens het sporten. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat, in vergelijking met wandelen in een stadsgebied of langs een weg, wandelen in een groene omgeving ons helpt te herstellen van “aandachts-overbelasting” – de mentale vermoeidheid die voortkomt uit het leven en werken in een wereld waar computers en mobiele telefoons een constante afleiding zijn.

In de natuur zijn is ook kalmerend, en studies hebben aangetoond dat mensen die tijd doorbrengen met wandelen in de natuur minder angstig zijn en minder last hebben van piekeren (steeds weer over dezelfde zorgen of het hebben van spijt), wat preventief zou moeten helpen tegen depressie.

Hoewel het niet helemaal duidelijk is waarom de natuur deze psychologische voordelen biedt, hebben onderzoeker Craig Anderson en anderen ontdekt dat het in de natuur zijn gevoelens van ontzag oproept – een staat van verwondering gekoppeld aan het gevoel klein te zijn in de aanwezigheid van iets groters dan jezelf. Ontzag is een krachtige emotie die veel voordelen heeft, waaronder het verbeteren van je humeur en je een ruimer gevoel geven.

Wandelen helpt je relaties

Het is duidelijk dat wandelen goed is voor onze lichamelijke en emotionele gezondheid. Maar er is steeds meer bewijs dat het ook onze relaties helpt.

Een reden is dat velen van ons samen met andere mensen wandelen en samen sporten kan speciale gevoelens van samenzijn veroorzaken – en een gevoel van veiligheid. Ik weet zeker dat toen een vriendin van mij onlangs viel op een bergpad en haar enkel brak, ze blij was gezelschap te hebben om haar te helpen de berg af te hinkelen. Maar zelfs in minder nare omstandigheden kan het hebben van een vriend in een omgeving die vrij is van andere afleidingen een mooie manier zijn om contact te maken met die andere persoon .

In één onderzoek brachten moeders en dochters 20 minuten wandelend door in een arboretum (een botanische tuin met bomen) en 20 minuten wandelend in een winkelcentrum. Het onderzoek toonde aan dat in tegenstelling tot de wandeling in het winkelcentrum het paar na de natuurwandeling aandachtiger was bij een cognitieve test en betere interactie had met elkaar, op basis van verschillende tests en beoordelingen. In het bijzonder vertoonde het paar meer verbinding en positieve emoties en minder negatieve emoties na het wandelen in de natuurlijke omgeving. Ander onderzoek suggereert dat blootstelling aan de natuur onze relaties kan helpen door ons meer empathisch, behulpzamer en openhartiger te maken.

Hoe zit het met alleen wandelen? Persoonlijk heb ik vaak ontdekt dat alleen wandelen me helpt in mijn relaties, waarschijnlijk om alle bovenstaande redenen – het helpt me mijn stress te verminderen, verfrist mijn uitgeputte aandacht en produceert ontzag. En als ik me goed voel, gaan die effecten over in mijn interacties met anderen zodra ik terugkom van de wandeling.

Voor iedereen die veel tijd aan de zorgen van andere mensen besteedt, kan het verjongend zijn om die verantwoordelijkheid een beetje los te laten en een wandelpad te volgen. Het kan tenslotte niet anders dan je opfrissen wanneer je jezelf rust geeft, waardoor je daarna emotioneel meer beschikbaar bent voor anderen.

Wandelen kan onze creativiteit vergroten

Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die ontdekt heeft dat wandelingen in de natuur mijn gedachten in creatieve richtingen kan sturen. Sterker nog, ik heb veel liedjes geschreven tijdens het wandelen, lyrische ideeën borrelen op van een onbewuste plek wanneer ik niet opzettelijk nadenk.

Hoewel we vaak lezen over filosofen of kunstenaars die creatieve inspiratie hebben gevonden in natuurlijke omgevingen, begint de wetenschap nog maar pas de verbanden waar te nemen tussen in de natuur zijn en creativiteit. David Strayer en zijn collega’s hebben jongvolwassenen getest in een Outward Bound-programma voor en nadat ze drie dagen in de wildernis hadden gewandeld. De deelnemers toonden na de ervaring meer creatief denken en creatievere probleemoplossing. Andere studies hebben ook verbanden gevonden tussen creatief denken en natuurervaringen, hoewel ze niet specifiek gericht waren op wandelen.

Sommige geleerden geloven dat deze voordelen voor creativiteit te maken hebben met hoe natuurlijke omgevingen onze aandacht laten verzachten en onze geest laten dwalen op manieren die ons kunnen helpen om verschillende ideeën met elkaar te verbinden. Anderen suggereren dat de ruimtelijkheid en onvoorspelbaarheid van het natuurlijke landschap op de een of andere manier de creativiteit ten goede komt. Hoe het ook zij, als het in de natuur zijn de creativiteit verhoogt – wat verband houdt met welzijn – zou het creatieve types ten goede kunnen komen om wat meer tijd op een wandelpad door te brengen.

Wandelen bouwt positieve relaties op met de natuur

Wandelen is niet alleen goed voor ons, maar kan ook de wereld om ons heen helpen. Immers, als we het uithoudingsvermogen hebben om naar plaatsen te lopen en langere afstanden af te leggen, zouden we minder auto’s kunnen gebruiken en onze ecologische voetafdruk verkleinen.

Verder komt wandelen indirect onze planeet ten goede, omdat het onze verbinding met de natuur vergroot. Het ontwikkelen van een positieve relatie met de natuurlijke wereld kan ons helpen om meer zorg te dragen voor haar lot, waardoor we meer toegewijd zijn aan natuurbehoud. Ten minste één onderzoek heeft gesuggereerd dat wanneer we een persoonlijke band met de natuur hebben, we deze eerder willen beschermen. Dat betekent dat ervaringen in de natuur – zoals wandelen – voor beide partijen voordelig kunnen zijn en helpt het de mensen en de aarde.

Conclusie

Dit alles laat zien dat wandelen één van de beste manieren is om je lichaam te bewegen. Deze punten hebben me gemotiveerd om regelmatig te gaan wandelen. In plaats van de hele dag achter een computer door te brengen, neem ik de tijd om naar buiten te lopen – zelfs al is het maar 15 minuten. En ik merk zeker verbeteringen in mijn humeur, creativiteit en relaties, evenals een groeiend gevoel van spirituele verbinding met de natuurlijke wereld.

Dus pak een fles water, een rugzak en als je wilt, een vriend en ga op pad. Je zult blij zijn dat je het gedaan hebt.

 

Door JILL SUTTIE

Jill Suttie, Psy.D., is de redacteur voor boekrecensies van ‘Greater Good’ en levert regelmatig bijdragen aan het tijdschrift. Dit artikel werd voor het eerst online gepubliceerd door het tijdschrift ‘Greater Good’.

 

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN