Waarom het tijd is je strategie bij rugpijn te heroverwegen

Vorige week ging ik bij mijn schoonmoeder langs om haar op de bank te vinden. Toen ze opstond, bewoog ze voorzichtig en hield ze haar onderrug vast. Ze zei dat ze de pijn voelde toen ze zich voorover boog om een gevallen handdoek van de grond op te rapen en het deed al een paar uur lang pijn, dus had ze besloten die tijd liggend door te brengen.

Ik weet zeker dat je dit herkent.

Het geval is dat ze, na mij een 20 minuten durende rondleiding te hebben gegeven – ik kwam langs om wat meubels te verplaatsen – zei dat de pijn minder werd. Was het magie? Dat zou ik willen. De realiteit is dat beweging meestal het beste is voor een pijnlijke rug.

Rugpijn is één van de meest voorkomende en verwarrende medische kwalen. Wat het zo verwarrend maakt is dat het vaak uit het niets opkomt en zelden het gevolg is van een acute blessure. Het is één ding als je rug pijn doet door een ongeluk, maar het is een heel ander ding als het toeslaat als je voorover leunt om in de gootsteen te spugen. Zo’n 80 procent van de Amerikaanse volwassenen zegt weleens rugpijn te ervaren, maar 20 procent doet dat nooit. En ze hebben allemaal ongeveer dezelfde slijtage in het gebied van de rug.

Zonder een acute blessure kan de oorzaak van rugpijn moeilijk te achterhalen zijn. Het kan gaan om stress, ontstekingen of slijtage. Maar blijven zitten helpt niet. Als je niet van een blessure aan het genezen bent, kan beweging het beste medicijn tegen rugpijn zijn. Er zijn een paar redenen waarom.

Beweging maakt het gebied losser, verhoogt de doorbloeding, verlicht stress en activeert de spieren in het gebied. Zitten bevordert de spanning, beperkt de bloeddoorstroming en legt extra druk op de onderrug. Het kan ook leiden tot atrofie van de spieren.

Een andere reden waarom beweging kan werken is dat rugpijn een neurologisch genezingsproces vereist, niet een fysiek proces. Oefeningen en bewegen kunnen je zenuwstelsel helpen zich aan te passen aan een mogelijke trigger, waardoor de pijn op natuurlijke wijze wordt verlicht.

Probeer iedere dag wat beweging te krijgen om je rug goed te houden. Als de pijn wel toeslaat, probeer het dan van je af te lopen en je dagelijkse activiteiten te blijven doen. Natuurlijk, als de pijn ernstig is of het gevolg van een blessure, is het belangrijk om je arts te bellen.

 

Door Mohan Garikiparithi, www.BELMARRAHEALTH.COM

Mohan Garikiparithi is afgestudeerd in geneeskunde aan de universiteit van Osmania in India  ( Universiteit van Gezondheidswetenschappen). Hij was meer dan tien jaar werkzaam in de klinische geneeskunde. Tijdens een driejarig communicatieprogramma in Duitsland ontwikkelde hij een interesse voor de Duitse geneeskunde (homeopathie) en andere alternatieve geneeswijzen. Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in Bel Marra Health.

 

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN