Wat gebeurt er met je lichaam als je 2 eieren per dag eet – is het echt zo slecht als ze zeggen?

Er zwerft veel verkeerde informatie over eieren rond op het internet.

Eieren zijn voor veel mensen in vele culturen al lange tijd een belangrijk onderdeel van het leven. Als we ze niet bakken of koken voor het ontbijt, gebruiken we ze in gebak of andere gerechten zoals gehaktballen en pastasaus.

Hoewel ze vaak voorkomen in onze dagelijks dieet, is het maar al te gemakkelijk om waarschuwingen tegen te komen die consumenten ervan weerhouden om regelmatig eieren te eten. Ze worden weggelaten uit de lijsten met gezonde voedingsmiddelen die in je dieet moeten worden opgenomen, en de dagelijkse limieten leiden sommige mensen ertoe ze helemaal te vermijden.

Toch begint daar verandering in te komen. Terwijl artsen onderzoek blijven doen naar de echte gezondheidseffecten van voedsel en lichaamsbeweging, zijn tientallen vooroordelen al uit de weg geruimd en met de voorzichtigheid rondom eieren is het niet anders. Van de verrassend lange lijst van voedingsstoffen die eieren bevatten, tot de extra gezondheidsvoordelen die ze kunnen bieden, is er veel om van te houden; over wat eieren voor je kunnen doen en hoe ze je kunnen helpen je lichaam te transformeren.

Eieren zorgen voor een ‘goed’ cholesterolgehalte

De kans is groot dat, als je ooit met een voorstander van het eten van minder eieren hebt gesproken, je hebt gehoord over de gevaren van het hoge cholesterolgehalte dat ze bevatten.

Cholesterol is een molecuul, wasachtig van consistentie, dat het menselijk lichaam gebruikt om gezonde cellen op te bouwen.

De juiste hoeveelheid cholesterol is goed voor het lichaam, maar te veel cholesterol wordt gevaarlijk voor de gezondheid van je hart. Het feit dat een kippenei van normale grootte 187 mg cholesterol bevat, wat neerkomt op 50 tot 90 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, kan dus veel mensen afschrikken van het heerlijke supervoedsel.

Wetenschappers hebben echter ontdekt dat niet alle vormen van  cholesterol gelijk zijn en dat meerdere eieren per dag een goed effect kunnen hebben op je cholesterolgehalte.

Volgens een aantal onderzoeken waarbij individuen meerdere eieren per dag aten – inclusief de dooier, die de meerderheid van de cholesterol bevat – werden er geen cholesterolproblemen gevonden, maar in plaats daarvan wel positieve effecten. De individuen zagen hun “goede” cholesterol (die gezonde cellen bouwt en het lichaam helpt bepaalde hormonen te produceren) stijgen na een paar weken van het eten van meerdere eieren per dag. Hun slechte cholesterol (dat is wat slagaders kan blokkeren en hart-en vaatziekten veroorzaken) bleef onveranderd, wat suggereert dat het type cholesterol in eieren eigenlijk niet zo’n ontmoedigende factor is.

Bovendien zagen personen die meerdere eieren per dag aten een belangrijke verschuiving in hun cholesterol, niet in hun cholesterolgehalte, maar in hun cholesterolbron.

Aangezien cholesterol zo’n belangrijk molecuul voor het lichaam is, produceert de mens het zelf als hij er niet genoeg van krijgt uit zijn voeding. De lever kan deze goede soorten cholesterol produceren die nodig zijn voor de celopbouw als iemands voeding niet voorziet in wat het lichaam nodig heeft.

Toen de proefpersonen meerdere eieren per dag aten, ontdekten de wetenschappers dat de levers van de proefpersonen zich eenvoudigweg aanpasten – wat betekent dat, aangezien het cholesterolgehalte in de voeding omhoog ging, de door hun lever geproduceerde cholesterolniveaus omlaag gingen. In feite reguleerde het lichaam het zelf, en zorgde er zo voor dat ze niet leden aan gevaarlijk hoge cholesterolniveaus tijdens het eten van dergelijk nutriëntrijk voedsel.

Het is belangrijk op te merken dat alle lichamen verschillend zijn en dat sommige mensen een uniek allel op het APOE-gen hebben dat hen bijzonder gevoelig maakt voor cholesterolinname. Het is dus belangrijk om het cholesterolgehalte te blijven controleren, zelfs wanneer studies aantonen dat een bepaald dieet veilig is.

Voor de meeste gezonde mensen is de angst voor cholesterol in eieren echter lang niet zo nodig als gezegd wordt – en twee eieren per dag kunnen je cholesterolspiegel daadwerkelijk helpen, niet schaden.

Ze kunnen je helpen gewicht te verliezen…

Eén van de langst bestaande diëten die wordt aangeraden voor snel gewichtsverlies is het “gekookte eierendieet”, dat mensen aanmoedigt om een aantal dagen lang overwegend eieren te eten om vet te verbranden.

Het eierendieet is zowel kort als een beetje extreem, maar zelfs het toevoegen van twee eieren per dag aan je dieet kan een positief effect hebben op je weegschaal.

Het International Journal of Obesity voerde een onderzoek uit waarin werd vergeleken wat een ei-ontbijt met de stofwisseling en het vetverlies deed en een bagel-ontbijt, waarbij gebruik werd gemaakt van energie- en dichtheidscontroles om ervoor te zorgen dat het ontbijt van een persoon qua calorieën en volume niet wezenlijk veranderde.

De toevoeging van een vetarm aspect aan het onderzoek naar ei- en bageldiëten liet een duidelijke verandering zien, maar het was niet alleen het eten van een vetarm dieet op zich dat het verschil maakte. Bij het vergelijken van een mager bagel-dieet met een mager eidieet, zagen de deelnemers die eieren aten aanzienlijk meer gewichtsverlies zonder een significante stijging van hun cholesterolgehalte.

De reden?

©Pixabay | mojzagrebinfo

Eieren bevatten een enorm krachtige proteïnestoot, en daarom kunnen ze zo’n grote invloed hebben op het gewichtsverlies. Bovendien hebben ze een breed aanbod aan cruciale vitaminen en voedingsstoffen die veel te veel mensen missen in hun dagelijkse voeding, wat een diepgaand effect kan hebben op het leiden van een gezondere levensstijl. Wetende dat evenwichtige voeding één van de belangrijkste factoren is om af te vallen en gezond te blijven, is het niet verwonderlijk dat zulke rijke, vitale voeding zo’n groot verschil maakt.

Het zijn niet alleen de voedingsstoffen in eieren die een impact hebben. Eieren staan bekend om de lage hoeveelheid calorieën, maar het hoge eiwitgehalte zorgt ervoor dat ze compact aanvoelen, waardoor je je langer vol voelt. Voor mensen die proberen minder te snoepen en zich aan een vast calorieën dieetplan willen houden, zijn ze een fantastisch ingrediënt om te voorkomen dat je honger krijgt en de hele dag  chips wilt pakken.

Ze kunnen je gezichtsvermogen en immuunsysteem verbeteren

De meeste mensen denken na over voedsel wanneer ze de algemene gezondheid willen verbeteren. Er is een oud gezegde dat “een appel per dag de dokter weghoudt”, en ouders verleiden hun kinderen al generaties lang om meer wortelen te eten die “een beter gezichtsvermogen” beloven. Natuurlijk zijn appels en wortelen geweldig.

Toch zijn er genoeg andere voedingsmiddelen die niet het krediet krijgen dat ze verdienen, zoals (je raadt het al) eieren. Het brede scala aan voedingsstoffen die je in eieren vindt, biedt ook een aantal indrukwekkende voordelen.

©Pxhere | Suzy Hazelwood

Selenium, een chemische verbinding die voornamelijk in de aarde voorkomt, heeft sterke antioxiderende eigenschappen, zoals het stimuleren van het immuunsysteem. Personen met HIV en de ziekte van Crohn hebben een laag seleniumgehalte en onderzoeken hebben selenium in verband gebracht met een verlaagd risico op hart- en vaatziekten, Alzheimer en meer. Men gelooft dat selenium ook kan helpen het geheugen en de gezondheid van de schildklier te verbeteren, en zelfs kan helpen bij het reguleren van astma.

Wat het gezichtsvermogen betreft, kunnen eieren blindheid niet ongedaan maken, maar ze kunnen wel spierafbraak voorkomen, omdat ze eigenlijk hetzelfde xanthofyl bevatten als wortelen, luteïne genaamd.

Luteïne wordt in planten gebruikt om het proces van fotosynthese te ondersteunen, maar het werkt voor de mens op een andere manier. Wanneer het in de bloedbaan terechtkomt, wordt luteïne naar het netvlies getransporteerd, waar het dient als een beschermende barrière voor het oog om het netvlies scherp, gezond en onbeschadigd te houden.

Wetenschappers ontdekten pas rond 2005  dat eieren eigenlijk een grote bron van luteïne zijn. Dankzij onderzoek kunnen voedingsdeskundigen en gezondheidsdeskundigen nu aanbevelen elke dag eieren te eten als een manier om te voorkomen dat er veel geld moet worden uitgegeven voor nieuwe brillen of contactlenzen.

 door CATHERINE BOLTON

Disclaimer: Dit artikel is alleen voor informatieve doeleinden en is geen vervanging voor professioneel medisch advies. 

 
SOORTGELIJKE ARTIKELEN